تبلیغات
'بچه های مدرسه ی علوم پزشکی' design.persiangig.com/porschejquery/style1.css" type="text/css" media="screen" />

درباره وبلاگ

    سایت بچه های مدرسه علوم پزشکی شیراز
    مدیر وبلاگ : محمد حسین

نظرسنجی

  • طرفدار چه رشته ی ورزشی ای هستی؟











جستجو

آمار واطلاعات وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

مشخصات سیستم

کدهای کاربر

دانشمندان معتقدند که در زمان تولد تعداد مشخصی سلول های مغزی داریم که به مرور با پیر شدن، تعداد بسیار زیادی از آن ها را از دست می دهیم. تحقیقات گسترده در این باره نشان داده اند که سلول های مغزی جدید در طول زندگی نیز برخلاف آن چه در گذشته تصور می شد، تولید می شود و مغز در صورت استفاده هر چه بیشتر از آن، قابلیت رشد و حجیم تر شدن را دارد. می توان با استفاده از چند راه ساده توانایی سلول های مغزی را در حد ماکزیمم آن حفظ کرد.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد افرادی که تمرینات فیزیکی و ورزشی انجام می دهند، سلول های مغزی بهتری را پرورش می دهند. دانشمندان در مطالعات مؤسسه تحقیقات بیولوژیکی دریافتند، موش های بالغی که تحت ورزش کردن قرار گرفته اند، سلول های جدید بسیاری را در قسمت هیپوتالاموس مغز خود -بخشی که مربوط به یادگیری و حافظه است- کسب کرده اند. از طرف دیگر ثابت شده است که انجام حرکات ورزشی دلخواه و مورد علاقه تأثیرات چند برابر نسبت به انجام یک سری حرکات ورزشی مشخص دارد. این مطلب می تواند به این معنی باشد که راهی بیابید تا از ورزش کردن لذت ببرید، نه این که فقط مجبور به انجام آن باشید. به این طریق هم باهوش تر می شوید و هم شادتر زندگی می کنید.
چه باید کرد؟

 ورزش را به طور مستمر انجام دهید. مانند: دو ماراتن و دویدن تفریحی، یا این که یک یار در تمرین کردن برای خود در نظر بگیرید تا انجام حرکات را جالب تر و ادامه کار را سهل تر کند. هیچ کس نمی تواند به درستی مشخص کند که چه مقدار ورزش برای سلول های مغز کافی و مناسب است، اما درباره موش ها حدود 4 تا 6 مایل پیاده روی در روز مؤثر بوده است.

تنها تمرینات ورزشی بدن نیست که به رشد سلول های مغزی کمک می کند، شما نیز مانند راننده ها یا نوازندگان می توانید با استفاده از سلول های مغز و وادار کردن آن ها به کار در زمینه های مختلف، از مغز بخش های گسترده و متفاوتی بسازید. یافتن راه های ساده در استفاده از توانایی مغزی می تواند به رشد و ترمیم سلول های عصبی و دندریت ها انشعاب هایی از سلول ها که اطلاعات را دریافت می كند، به جریان می اندازد و در جهت درست مصرف می کند- به میزان زیادی کمک کند. درست مانند یک ورزش مخصوص در بدن سازان که به رشد و کار افتادن ماهیچه ها و عضلات تحتانی بدون استفاده کمک می کند. راه های مشخص و درست فکر کردن و دوره کردن کلمات می تواند عملکرد بخش های غیر فعال مغز را بهبود بخشد و آن ها را به کار اندازد.

برخی افرادی مصمم، با اراده، باهوش و موفق هستند زیرا نه تنها با ورزش اراده خود را تقویت کرده اند بلکه در طول دوران ورزشی خود بارها مزه تلخ شکست را چشیده، در برابر آن مقاومت بیشتری یافته اند و پس از شکست با نیروی اراده و سعی و کوشش بیشتر پیروزی را به دست آورده اند. این دسته افراد به گونه ای بار آمده اند که در صورت شکست بردباری خود را حفظ می کنند و ناامید نمی شوند، نیروی اراده را در خویش تا حد اعلا تقویت کرده اند و از این رو در مراحل مختلف زندگی بردباری و ثبات خود را حفظ می کنند و موفق خواهند بود، موفقیتی که فقط در پرتو تعلیم صحیح ورزش به دست آمده است. علاوه بر این ورزشکار باید از نظر روحی هم بدون مشکل باشد چون روح و جسم ورزشکار باید سالم و پرقدرت باشد تا او بتواند بهتر و عاقلانه تر تصمیم بگیرد. این تصمیم در واقع یک نوع اراده است. در ضمیر هر کس اراده وجود دارد اما شدت و ضعف دارد. رفتار هوشمندانه در ورزش همیشه مهم تر از قدرت جسمانی است. حال این رفتار ممكن است دسته جمعی و در قالب تیم ظاهر شود و یا در ورزش انفرادی.به عبارتی دیگر همیشه عقل و هوش بر نیرو و قدرت برتری دارد.

مقایسه هوش هیجانی ورزشكاران با افراد غیر ورزشكار
در یك تحقیق هوش هیجانی، مولفه های آن و خرده آزمون های هوش هیجانی در ورزشكاران غیر قهرمان گروهی و انفرادی و گروه كنترل غیر ورزشكار مقایسه شد. بدین منظور 80 نفر از بین ورزشكاران قهرمان و به همین تعداد ورزشكار غیرقهرمان از رشته های ورزشی گروهی و انفرادی كه به تمرین در باشگاه های ورزشی تهران مشغول بودند و 60 نفر گروه كنترل غیر ورزشكار به روش نمونه در دسترس هدفمند انتخاب شدند و پرسش نامه 133 ماده ای هوش هیجانی بار-اون توسط آنان تكمیل و داده ها با استفاده از آزمون مستقل و تحلیل واریانس یك طرفه تحلیل شد. نتایج حاكی از آن بود كه تفاوت ورزشكاران از نظر هوش هیجانی كلی، هوش درون فردی، هوش بین فردی، سازگاری، كنترل استرس و خلق عمومی نسبت به افراد غیرورزشكار معنادار است. هم چنین تفاوت قهرمانان ورزشی در مقایسه با دیگر ورزشكاران علاوه بر موارد یاد شده در خرده آزمون های خودآگاهی هیجانی، ابراز وجود، احترام به خود، استقلال، همدلی، مسئولیت پذیری اجتماعی، حل مسئله آزمون واقعیت، انعطاف پذیری، تحمل استرس، كنترل تكانه و خوش بینی معنادار بود. سطح هوش بین فردی در ورزشكاران رشته های گروهی بیشتر از ورزشكاران رشته های انفرادی بود. در حالی كه در هوش درون فردی بین دو گروه ورزشكاران گروهی و انفرادی تفاوت معنادار نبود. علاوه بر این قهرمانان ورزشی به طور معناداری نسبت به ورزشكاران غیرقهرمان و غیرورزشكاران از میزان كنترل بالاتر استرس و احترام به خود برخوردارند. خلق عمومی و هم چنین سازگاری ورزشكاران به طور معناداری بالاتر از غیرورزشكاران بود.


در این تحقیق ثابت شد كه انجام حركات ورزشی دلخواه و مورد علاقه تاثیرات چند برابر به نسبت انجام صرف یك سری حركات ورزش مشخص خواهد گذاشت، بنابراین این مورد به دست آمد. می تواند به این معنی باشد كه سعی كنید راهی بیابید تا با ورزش كردن هم با هوش تر شوید و هم شادتر زندگی كنید.


نویسنده: محمد حسین  |  طبقه بندی:ورزشی،  |  نظرات( |